lördag 17 september 2011

Energipåfyllning


Mellanmålet, perfekt för sugna själar och låga blodsockernivåer som kräver snabba handlingar. Här har jag:

Jordgubbsfil
ett päron skuret i bitar
naturella solrosfrön
linfrön

Snabbt, enkelt och gott. Alltid bra att ha i saker som gör att man måste tugga mycket (som solrosfrön och linfrön) eftersom det tar längre tid att få i sig maten och därmed hinner känna lagom mättnad innan man blir proppmätt.


Middagen, alla har vi våra olika recept på chili con carne (som förövrigt betyder chili med kött, på italienska), och här har jag ett som jag är förälskad i: 

800 g blandfärs
1 gul lök
2 burkar finkrossade tomater med basilika
ca 1 dl het chilisås
ca 3 msk tomatpuré
salt
svartpeppar
cayennepeppar
paprikapulver
2 gröna paprikor
1 burk kidneybönor
1 liten burk majs

Grönsakerna lägger jag i ca 5-10 min innan servering för att de ska hålla sig "krispiga" och inte mjukna. Jag föredrar att göra min chili con carne ganska stark, men vill man ha den mildare så kan man använda en mildare cilisås och ta det försiktigt med cayennepepparn. Paprikapulvret är mest till för att ge det hela lite fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar