onsdag 6 juni 2012

Till alla rökare

Till alla rökare.
Min farmor är inte ens 80 år än. Hon ligger just nu och kämpar för sitt liv på sjukhuset. Hon kan inte andas själv. Under två års tid har hon åkt in och ut på sjukhuset, och fler gånger än jag kan hålla ordning på har hon hamnat på intensiven och givits 30 min till en timme kvar att leva.
Jag vill att ni tänker på alla ni påverkar med er rökning. Inte bara fysiskt med den passiva rökningen ni påtvingar folk i er omgivning. Tänk på alla de ni påverkar psykiskt när ni blir riktigt dåliga. Det är ingen snabb död ni har att se fram emot.
Jag kan säga er att det är en enorm psykisk stress att inte veta från den ena stunden till den andra om min farmor ska leva eller dö. Vill ni utsätta era nära och kära för den oron och ovissheten på det utdragna sättet det kommer bli?
Min farmor slutade röka helt efter den första gången hon blev livshotat sjuk. Men då hade hon ju redan fått lungsjukdomen KOL. och det blir man inte frisk från. Det är bara en fråga om tid då.
Så tänk på vilket lidande ni utsätter både er själva och era nära och kära för. Så länge ni röker är det oundvikligt. Förhoppningsvis har det inte gått för långt än. Förhoppningsvis spelar det fortfarande roll om ni slutar röka nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar