lördag 5 november 2011

Think for yourself

Dagarna går fort. Veckor blir till månader, månader blir till år. Och hela tiden gör vi nästan samma saker. Det är svårt att bli lycklig och känna sig meningsfull, med massmedia och den industriella stress som präglar oss nästan utan att vi tänker på det. Vilket är precis vad som är meningen. Vi ska inte tänka efter själva, massmedia ger oss förebilder att sträva efter så att vi ska konsumera mera och mera, vårt industrisamhälle tvingar oss att arbeta ikapp med maskiner, som maskiner. Och allt går i en ond cirkel, vi sliter ut oss i strävan efter saker som media säger att vi vill ha, utan att egentligen tänka efter. I samma takt känner vi oss alltmer ensamma.

Det är väldigt svårt att skilja på om min vilja verkligen är MIN vilja eller om det är massmedia som ligger bakom i grund och botten. För många är det istället eller även, religion som ligger bakom människors vilja och strävan. Men för mig är religion lika illa som massmedia. Det främjar inte det egna tänkandet, snarare låser det.
Jag tror att vi borde tänka på livets frågor oftare. Varje dag kanske, beroende på hur svårt det är att besvara dem, riktigt. Och sedan upprepa svaren för sig själv tills man kommer ur sitt tankemönster och börjar leva efter sitt eget huvud, sitt eget hjärta.

Men det är svårt. Många gör inga livsförändringar förrän de nått en kritisk punkt i livet. Eftersom livsförändring bara kan uppnås med ett annat sätt att tänka. "Ändra dina tankar och du ändrar din värld", ett uttryck som ger en oerhört mycket frihet.

Varför är jag här?
Vad motiverar mig mest, rädsla eller kärlek?
Vad betyder frihet för mig?
Vad gör mig lycklig?
Vad är meningen med livet?

Här är videoklippet som inspirerade mig till att skriva det här inlägget.





Eftersom jag är vid ett stort vägskäl i livet är det de här frågorna jag går runt och funderar på just nu. För att få en slags vägledning. Men det är aldrig för sent att välja en annan väg. Det måste man komma ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar