torsdag 19 maj 2011

Föra traditionen vidare


Idag var jag hos mormor för att lära mig att göra ravioli. Man gör alltså pastan själv och fyller med en köttfärsblandning och gör små fina halvmånar av, och kokar sedan med köttfärssås (på italienskt vis) till.
Jag vill nämligen ta vara på de kunskaper som är speciella för min mormor, innan det är för sent. För vem kan vara bättre på att visa än en Italienare? Och jag har aldrig hört eller varit med om att man har kunnat beställa ravioli på någon italiensk restaurang i Sverige. Däremot har jag hört att det finns på burk (?) och att det är vidrigt rent ut sagt.
Men min mormors hemmagjorda ravioli är verkligen underbara. Det är inte så speciellt egentligen, men åh så gott!

Till det ska man även ha mormors hembakta bröd att skrapa upp resterna på tallriken med.



Recept på pasta ca 5 port:

3 ägg
3 msk olja
3 msk vatten
3 krm salt
3 dl durumvetemjöl
3 dl vetemjöl

Jag tog lite bilder på processen, men det färdiga resultatet försvann så fort ner i magen att jag inte hann med! Tur är väl att jag kan göra det själv nu så att jag kan ta kort någon annan gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar